Rolmodel aan het woord: Santusha Kana

rolmodel santusha kana

Kun je kort vertellen wie je bent en wat je precies doet?

Ik ben Santusha Kana, 32 jaar en ik woon in Amsterdam. Mijn ouders zijn geboren in Suriname. Kort na het behalen van mijn Master Marketing kreeg ik de mogelijkheid om bij American Express op de Consumer afdeling te werken als Marketing Executive. Vervolgens heb ik een kleine twee jaar bij Montblanc gewerkt. Een compleet andere wereld! Vervolgens terug naar American Express, een paar jaar ervaring opgedaan als Marketing Manager en nu ruim 2,5 jaar Business Insights Consultant voor onze grootste klanten in de luchtvaart- en autoverhuurindustrie. Mijn team en manager zitten in Londen, onze analisten waarmee ik dagelijks werk in India. Had ik ooit gedacht dat ik als consultant in de financiële sector zou werken? Absoluut niet, maar het is tot nu toe mijn gaafste en meest veelzijdige baan!

Wat zijn de cruciale stappen in je loopbaan geweest? Kun je beschrijven waarom het cruciaal is geweest?

Fashion & Lifestyle of bij een FMCG zoals Proctor & Gamble, in deze richting zou ik mijn droombaan vinden. Althans, dat dacht ik. Mijn eerste mentor gaf mij 2 cruciale adviezen: marketing is marketing, of het nou gaat om pampers in de markt zetten of een beautymerk. Het principe van marketing is hetzelfde. Zijn tweede advies: “omdat ik van Ferrari hou, wil dat niet zeggen dat ik voor Ferrari moet werken”. Hij sloeg de spijker op zijn kop. Ik miste een bepaalde inhoud en diepgang in de job. Dus, terug naar American Express. Hier geldt het omgekeerde: het is mooier en sexier dan het lijkt!

Naast de switch van industrie, is personal branding cruciaal voor mij geweest. Het concept waarbij het gaat om wat mensen over jou zeggen als je de ruimte verlaat. Ik zie nog steeds vaak dat met name vrouwen er minder actief of bewust mee bezig zijn. Collega’s noemden mij de ‘ijskoningin’. Ik kwam koud, arrogant en onpersoonlijk over. In het begin lachte ik erom en dacht “Ja, het zal wel. Het doet er niet toe wat mensen van mij vinden, het gaat toch om wat ik van mezelf vind?” Niets is minder waar. Ik bereikte een punt dat ik ging nadenken over deze feedback, je kan immers maar één keer een goede indruk achterlaten. Inmiddels is mijn personal brand veranderd en word ik omschreven hoe ik dat zou willen.

Als laatste, uit mijn comfortzone stappen. Data Consultant was niet bepaald voor de hand liggend en ik had er totaal geen ervaring in, maar één van de beste stappen ooit. Zoals ik altijd zeg “data is the new oil”.

Ben je grote obstakels tegengekomen tijdens je loopbaan? En hoe ben je daarmee omgegaan?

Ik heb het ‘geluk’ gehad om te werken met managers waarmee ik echt botste en zelfs situaties gehad waarbij ik dacht “zij eruit of ik!”. Ze zeggen weleens dat je het meeste leert van slechte managers of slechte ervaringen en dat is ook zo. Ik heb moeten leren om professioneel om te gaan met ongemakkelijke situaties, zo neutraal mogelijk feedback geven met het uiteindelijke doel om er goed uit te komen en een betere samenwerking te realiseren. Dat is niet altijd makkelijk, maar ik heb verrassende gesprekken gehad. Sterker nog, je beseft dat je met mensen te maken hebt en dat hun gedrag altijd een oorzaak heeft, die vaak niets met jou te maken heeft. Ik heb geleerd om dingen niet persoonlijk op te vatten en te leren kijken naar de context en de oorzaak. Daarbij: niets is voor altijd!

Verder heeft mijn personal brand mij in het begin van mijn carrière in de weg gezeten, maar heb ik dit weten om te draaien met hulp van oprechte, lieve mensen om mij heen. Mijn selecte groep mensen houdt mij altijd een spiegel voor, zo waardevol!

Hebben bepaalde gebeurtenissen in je privéleven je loopbaan beïnvloed? Op welke manier?

Vanaf mijn geboorte heeft mijn vader een verzorgende rol gehad: hij kookte altijd voor ons, bracht ons elke dag school en woonde elke sporttraining of wedstrijd bij. Mijn moeder werkte fulltime en ging altijd met mij mee naar mijn muziek- en paardrijlessen. Het was eind jaren ’80 een uitzonderlijk beeld om een donkere man te zien lopen op de Dappermarkt met zijn kleine meid. Dat was mijn vader dus. Ik zag thuis een andere rolverdeling en meer gelijkheid. Daarom denk ik ook niet in hokjes of stereotypes, maar in mogelijkheden en kansen. Mijn studierichting is niet bepalend voor mijn carrièrekeuzes en mijn kinderwens overigens ook niet. Mijn vader heeft me echt geleerd om mij niks op te laten leggen, ik bepaal zelf wat goed is voor mij, niemand anders.

Wie heeft je gesteund, aangemoedigd en/of geïnspireerd tijdens je loopbaan? Hoe is dat gegaan?

Ik ben altijd omringd geweest door mentoren op hoger niveau. Zij waren mijn ogen en oren en adviseerden mij op het gebied van gedrag en keuzes. Het heeft mij zeker geholpen in het maken van de juiste keuzes. Zij kennen het klappen van de zweep en kunnen dingen soms bijna voor je uitschrijven en je mededelen: “deze dingen ga je allemaal nog meemaken”.

Mijn eerste mentor had ik sinds mijn negentiende. Hij was de man, die me vertelde over de Ferrari. Hij was echt mijn ultieme voorbeeld; hij werkte zich heel snel op naar de top van Procter & Gamble, miljonair, meerdere eigen bedrijven en drie auto’s voor de deur, waaronder een Ferrari. Kortom; hij had het allemaal. Maar, hij was vooral een héle slimme ondernemer, ik ken niemand die zo snel denkt als hij. Hij leerde me alles over change management, het lezen van een jaarrekening, teksten schrijven “selling, not telling” en de mantra “kom met oplossingen, niet met problemen”. Hij heeft echt de basis gelegd voor mij als professional. Ik mocht alles zien en werd daardoor vrij snel ‘volwassen’ in het zakenleven.

Mijn vader is eigenlijk mijn grootste inspiratie. De man die lak heeft aan wat anderen vinden en vol zelfvertrouwen ergens instapt, ook al denkt iedereen er anders over.

Ik bel hem altijd wanneer ik twijfel of een nieuw avontuur aan ga, hij is mijn goeroe en consultant. Als ik weleens twijfel of advies nodig heb zegt mijn vader altijd “je kan het! Ga ervoor, je bent een echte Kana!” Mijn grootste aanmoediger, tot de dag van vandaag.

Last but not least, mijn partner. Hij steunt mij dag in, dag uit, al 13 jaar lang. Zonder zijn steun, zou ik mijn familieleven en carrière niet op deze manier kunnen combineren. Een van mijn mentoren zei altijd: als het thuis niet goed zit, kan het op werk ook niet goed gaan en dat klopt. De onvoorwaardelijke steun van mijn partner maakt het mogelijk dat ik mijn carrière kan vervullen. Zelfs toen ik een businesscase maakte om 4 dagen per week in Londen te werken, controleerde hij mijn berekeningen en steunde hij mij om ervoor te gaan. Hij is dan ook mijn  ‘partner in crime’….

Vind je het belangrijk dat er vrouwen werken in de financieel/economische functies? Kun je uitleggen waarom?

Absoluut. Volgens het rapport ‘The Power of Parity’ van McKinsey scoort Nederland ten opzichte van West-Europa het laagst op 4 dimensies waaronder het gemiddelde maandkomen en de vertegenwoordiging van vrouwen in managementposities.

De meerwaarde van genderdiversiteit: als vrouwenparticipatie op 3 factoren gelijk zou worden getrokken met de best presterende landen in West-Europa, zou dat kunnen leiden tot een toename van meer dan 100 miljard euro in het bruto binnenlands product!

We kunnen veel beter dan dit. Ook blijkt dat veel vrouwen nog financieel afhankelijk zijn, terwijl ze tegelijkertijd heel bepalend zijn in de beslissingen, die worden genomen in het huishouden. Acht van de tien keer bepaalt de vrouw wat er wordt gekocht. Tijdens mijn baan als fondsenwerver of als Credit Specialist bij American Express maakte ik zo vaak mee dat de man zei: “Oh, ik geef mijn vrouw even”. Alleen daarom al vind ik dat er meer vrouwelijke rolmodellen moeten komen in de financiële sector, ook in andere sectoren.

Meisjes moeten weten dat er meer is dan fashion, beauty en lifestyle. Als je immers als meisje van dertien kijkt naar de rolmodellen in de financiële, technische of bio-sector, dan zie ik weinig tot geen aantrekkelijke rolmodellen waar deze jonge doelgroep zich mee kan identificeren. Als ik zou vertellen hoe mijn trips naar Dubai, Athene of Istanbul zijn, hoe dynamisch een doorsnee werkdag is en met hoeveel nationaliteiten ik in aanraking kom, zou dat zeker veel meer aanspreken. Die verfrissing mis ik echt!

Je zegt: de financiële wereld is sexy. Waarom?

Het gaat om veel meer dan cijfers. Finance en Tech bedrijven hebben diverse afdelingen zoals marketing, innovatie, productontwikkeling en nog veel meer, maar mensen beseffen dat vaak niet. Ook in bladen zie ik relatief weinig over vrouwen in die sectoren, terwijl het één van de meest innovatieve en snelst veranderende industrieën is. Kijk maar naar Apple Pay bijvoorbeeld, mobile payment, tikkies en allerlei andere ontwikkelingen in het betaalverkeer –  dit gebeurt allemaal in de financiële industrie.

Persoonlijk ben ik een chick on a mission: ik heb laatst een artikel op LinkedIn gezet over de vertegenwoordiging van vrouwen in managementfuncties. Ik ging googelen op termen als “C-level tech” en “Silicon Valley” en ik zag allemaal standaard corporate foto’s van vrouwen in een mantalpakje. Ik kan daar wel doorheen kijken, maar een meisje van tussen de 15 en 20 niet. Die denken: wordt dat mijn leven later? Oh god! En ga je kijken naar het leven van een fashion blogger, dan oogt dat natuurlijk fantastisch. Werken in Finance lijkt gewoon niet interessant en aantrekkelijk.

Denk je dat het in het onderwijs kan veranderen?

Ik zou veel meer snuffelstages doen! Een hele dag voor meisjes en ze laten zien en voelen hoe het is om te werken in deze richting. Geef mij maar tien meisjes, dan laat ik ze kennismaken met American Express en laat ik zien hoe gaaf het hier is! En laat ze ook begeleiden door vrouwen, niet door mannen.

Wat maakt dat je vandaag de dag bent wie je bent en doet wat je doet?

Heel cliché, maar wel de waarheid: ik denk dat met name de opvoeding en de sterke invloeden van mijn vader mij de vrouw heeft gemaakt die ik nu ben.

Hij heeft mij geleerd om voor niks of niemand bang te zijn, om altijd in mezelf te geloven en vooral om mezelf te zijn.

Mijn moeder, die me heeft laten zien dat je moederschap prima kan combineren met een fulltime carrière. En niet te vergeten mijn mentoren, overigens mannen met name!

Heb je nog tips voor vrouwen die willen werken in de financiële/economische sector?

Bring your whole self to the office, all day every day, inside and out! Dat is altijd mijn outfit of the day, oftwel #ootd  en is de beste dresscode die er is! Durf jezelf te zijn, blijf authentiek en wees niet bang om je vrouwelijke kant te laten zien in een mannenwereld. Vrouwelijk leiderschap brengt een andere dimensie aan tafel, dus verlies dat niet. Durf gewoon jezelf te zijn en als je van rode lippenstift houdt, doe dat. Ik draag glitter pumps en neon nagellak en geef nog steeds ijzersterke presentaties. Het doet geen afbreuk aan mijn overtuigingskracht, professionaliteit of persoonlijkheid.  Zoek de juiste balans en weet waar, wanneer en bij wie je wat doet.

Werk.en.de Toekomst zet zich in voor het doorbreken van genderstereotypering in het onderwijs en op de arbeidsmarkt en het verbeteren van de mogelijkheden om werk, zorg en leren met elkaar te combineren. Een samenwerking van Atria, Emancipator, Nederlandse Vrouwen Raad en VHTO.

Delen:

Gerelateerde artikelen