Veelgestelde vragen
Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen over de bibliotheek en het archief, Atria als organisatie etc.
Staat je vraag hier niet bij? Neem dan contact op info@atria.nl of bel 020 – 30 31 500
Hoe gaat Atria om met mijn (persoonlijke) gegevens/verhaal?
Een integere en vertrouwelijke behandeling van de verhalen en persoonlijke geschiedenissen die ons worden toevertrouwd heeft voor ons allerhoogste prioriteit. Die integere behandeling houdt onder meer in dat uw gegevens enkel en alleen worden opgeslagen binnen een beveiligde digitale omgeving, waar alleen de onderzoekers van Atria toegang toe hebben. Deze onderzoekers hebben een geheimhoudingsplicht ten opzichte van deze gegevens. Uw gegevens zullen in volledig geanonimiseerde vorm worden geanalyseerd voor een rapport over de praktijk van afstand en adoptie in Nederland. Dat betekent dat er nooit informatie buiten de beveiligde omgeving terecht zal komen waaraan u te herkennen bent.
Waarom wil Atria mijn persoonlijke gegevens weten?
Bij het aanmelden en in de vragenlijst vragen wij naar enkele persoonsgegevens. Deze informatie gebruiken wij om bij te houden hoeveel deelnemers met verschillende achtergronden zich aanmelden en om mensen met verschillende ervaringen uit te kunnen nodigen voor de interviews. Ook gebruiken wij deze informatie om te kijken of mensen met bepaalde achtergronden, vaker of juist minder vaak bepaalde dingen hebben meegemaakt rond afstand en/of adoptie.
Hoe kan ik meedoen?
U kunt zich online aanmelden, via het formulier op deze website.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het digitale formulier? We hopen dat u iemand in uw omgeving om hulp kunt vragen. U mag ook contact opnemen met het onderzoeksteam via [telefoonnummer] op dinsdagochtend tussen 09:30 uur en 12:00 uur en donderdagmiddag tussen 14:00 uur en 16:30 uur.
Wie kan meedoen met het onderzoek?
Het gaat om de persoonlijke ervaringen van iedereen die te maken heeft gehad met afstand en adoptie tussen 1956 en 1984. Daaronder vallen in ieder geval de volgende personen:
- Iedereen van wie een kind is afgestaan. Dat kunnen vrouwen zijn (moeders) of mannen (vaders). Het kind kan uit vrije wil zijn afgestaan of onder druk vanuit de omgeving.
- Iedereen die als kind is afgestaan
- Iedereen die heeft gezorgd voor een kind dat was afgestaan, bijvoorbeeld adoptieouders of pleegouders.
- Familieleden of partners of andere naasten van mensen die te maken kregen met afstand en adoptie.
Dit onderzoek richt zich enkel op binnenlandse afstand en adoptie: afstand en/of adoptie van een in Nederland geboren kind. In dit onderzoek betrekken wij geen voormalig koloniën (bijv. Suriname) of gebieden in het Caribisch deel van Nederland, zoals Aruba, Curaçao, Sint Maarten, en de BES-eilanden.
Test vraag
hallo
Ik heb een AdamNetpas, krijg ik korting?
Indien je in bezit bent van een AdamNetpas kun je bij Atria een gratis jaarabonnement aanvragen voor de geldigheidsduur van je AdamNetpas.
Neem hiervoor contact op met de informatiebalie, via info@atria.nl Ja
Hoe lever ik mijn factuur aan bij Atria?
Factuurafhandeling bij Atria
We hebben ons inkoopproces gedigitaliseerd. Vanaf heden kun je een UBL-factuur/ E-factuur aanleveren.
Wat is een UBL-factuur? UBL (Universal Business Language) is het standaard formaat voor elektronisch factureren. Het is een XML bestand die speciaal is uitgedacht voor facturen. Een e-factuur is dus géén PDF-bestand. Een UBL factuur maakt het mogelijk om factuurdata van boekhoudpakket A naar boekhoudpakket B te sturen. De UBL factuur kan hierdoor direct ingelezen worden zónder handmatige invoering. Zo kunnen maker en ontvanger via een UBL factuur met elkaar communiceren zonder dat ze elkaar hoeven te kennen. ZZP’er en geen boekhoud- en aanverwante software? Bent u zelfstandig ondernemer en heeft u geen boekhoudsoftware? Geen probleem. Ook in PDF kunnen wij nog prima uit de voeten.
PDF factuur aanleveren:
Leveranciers kunnen hun facturen rechtstreeks mailen naar administratie@atria.nl
De factuur en bijlagen kunnen als één pdf-bestand worden ingediend.
Adres op de factuur :
Atria
t.a.v. Crediteurenadministratie
Atria kan facturen alleen maar in behandeling nemen wanneer deze zijn voorzien van:
• het referentienummer: een Atria-kostenplaats – deze wordt aan u geleverd door uw contactpersoon
• de naam van de contactpersoon: meestal betreft dit degene die de bestelling opgeeft
• projectnummer
• contact administratie is uw contactpersoon
Voor de eigen administratie heeft de leverancier adresgegevens van Atria nodig.
Gebruik hiervoor:
Atria
t.a.v. Crediteurenadministratie
Vijzelstraat 20, 1017 HK Amsterdam
NB. De leverancier stuurt de factuur echter naar het bovengenoemde e-mailadres: administratie@atria.nl
UBL/E-factuur aanleveren:
Atria hanteert de wettelijke betaaltermijn van 30 dagen.
Een archiefstuk inzien
Van ieder archief kun je online de beschrijving of inventaris raadplegen. Ruim 30 archieven zijn gedigitaliseerd. Wil je archiefstukken komen bekijken, maak dan bij voorkeur een afspraak via info@atria.nl, dat voorkomt teleurstellingen. Indien een archief beperkt toegankelijk is, moet je altijd van te voren toestemming vragen om het te mogen inzien. Je kunt hiervoor contact opnemen met de archivaris via archief@atria.nl
Hoe kan ik bijdragen aan het werk van Atria?
Op veel manieren, bijvoorbeeld door:
- door donateur te worden van het Aletta Jacobsfonds
- een wervingsactie te organiseren voor Atria (neem dan contact op met info@atria.nl)
- je afstudeeronderzoek te doen over een onderwerp rond emancipatie en feminisme en je scriptie te delen met de bibliotheek van Atria
- een ruimte te huren bij Atria, dit geeft Atria financieel een extra steuntje in de rug
- ons onder de aandacht te brengen in je netwerk
- een rondleiding te boeken of onze events bezoeken
- schrijf mee voor Wikipedia op WikiVrijdag bij Atria
Hoe kan ik gebruik maken van de bibliotheek?
De bibliotheek is dinsdag tot en met vrijdag geopend van 10.00 tot 17.00 uur en zonder afspraak voor iedereen toegankelijk.
Boeken kun je lenen met een abonnement.
Je kunt een Basisabonnement afsluiten of een Jaarabonnement.
* Basisabonnement: wil je maar af en toe een boek lenen? Registreer je dan en betaal eenmalig € 5,- inschrijfgeld. Voor ieder boek dat je leent betaal je vervolgens € 1,- (voor leenperiode van 4 weken).
* Jaarabonnement: wil je regelmatig boeken lenen of verlengen? Neem dan een abonnement en betaal jaarlijks € 25. Nu kun je gratis boeken lenen en verlengen. Met een jaarabonnement heb je thuis ook toegang tot een aantal externe collecties.
Bij het afsluiten van een abonnement heb je een geldig legitimatiebewijs nodig. Online inschrijven kan ook.